Marknadsundersökning

Marketing

Världen förändras hela tiden vilket också ständigt öppnar upp för nya möjligheter. Hur fattar man då rätt beslut för att kunna ta nästa steg i processen? En marknadsundersökning för att läsa av marknaden och potentiella kunder kan hjälpa dig att ta viktiga beslut.

Marknadsundersökningar kan utföras med många syften. Du kan behöva utforska attityder, kartlägga trender, bedöma efterfrågan och genom en marknadsundersökning får du enkelt uttryckt ett bättre beslutsunderlag som gör att det kan göra svåra och kritiska beslut enklare att fatta. Genom att anlita en renommerad och pålitlig leverantör som är experter på att utföra kundbaserade marknadsundersökningar gör att du får en produkt som kommer vara väldigt värdefullt för dig i dina fortsatta beslut.

En marknadsundersökning är sällan den andra lik och för att den ska passa just ert behov så är det viktigt att du har möjligheten att få en skräddarsydd marknadsundersökning som utgår ifrån era behov och önskemål. Men innan man bestämmer sig för att det är dags för en marknadsundersökning behöver man definiera syftet med marknadsundersökningen och vad undersökningen ska hjälpa en vidare med inom företaget. Man bör ha ett tydligt syfte klart för sig, en beskrivning av vad man söker svar på och hur den informationen är tänkt att hjälpa och i vilka beslut. Var tydlig med frågeställningar som man vill ha svar på och anta inget i förväg så att det felaktigt färgar frågeställningarna.

Några exempel på vanliga frågeställningar en marknadsundersökning kan ge svar på är hur ens målgrupper och efterfrågan ser ut, hur marknaden värderar olika egenskaper hos en produkt eller vilka attityder marknaden har för en produkt. En marknadsundersökning är ett bra och effektivt affärsverktyg man inte ska underskatt som företagare.