Marknadsföring och presentreklam

Marknadsföring är en mycket viktigt del av i stort sett alla moderna företag; det är genom detta som man når ut till både nya och gamla kunder för att göra dem uppmärksam på vad man har att erbjuda. I denna artikel tänkte vi ta oss en närmare titt på detta i avseendet av presentreklam.

Vad är presentreklam?

Present reklam är en verksamhet där ett företag, eller någon annan organisation för den delen, ger bort gåvor till någon i syftet att göra reklam. Detta kan vara till existerande kunder, de man hoppas få som kunder, både privatpersoner och företag, eller till och med till sina egna anställda.

Vilka produkter används?

De produkter som används som presentreklam varierar väldigt mycket. Vissa gånger är de produkter som används väldigt relevant för företaget som ger bort dem och representerar på ett sätt eller annat de produkter eller tjänster företaget normalt sett säljer. Men många gånger är de mer generiska och kommer i formen av nyckelringar, pennor, kapsylöppnare och liknande småsaker. Det händer även att man ger bort ätbara saker som är tillverkade för att hålla länge och under mindre än optimala förhållanden. Men vad det än är man ger bort är den gemensamma faktorn att produkten bär företagets logga och/eller namn.

Hur stort är detta?

Presentreklam har funnits tillräckligt länge för att vuxit och utvecklats en hel del. Man har räknat på att det omsätter så mycket som 10 miljarder kronor om året. Dessa siffror kommer dock från ett antal år sedan och kan idag lätt ha vuxit en hel del. Det finns dessutom en svensk branschförening för just denna typ av produkter.

Vilka fördelar har detta?

Till att börja med är presentreklam ofta väldigt riktad. Detta betyder att man vet vem mottagaren av produkten är och man får på så sätt möjligheten att anpassa den. Poängen är många gånger att produkten ska användas och på så sätt vara en tätt återkommande påminnelse om företaget som gav bort den. Presentreklam kan många gånger vara även vara ett billigt sätt marknadsföra, men det beror så klart på vad det är för produkt man ger bort.